Przejdź do treści

Mapa

Za pomocą mapy możemy tworzyć pary typu (klucz, wartość) i zapamiętywać je w zbiorze, w którym klucze są unikalne. W innych językach programowania ten typ struktury nazywany jest często słownikiem (ang. dictionary).

Biblioteka

Mapa znajduje się w bibliotece map.

#include <map>

Implementacja - przykłady

Utworzenie pustej mapy

Tworzymy pustą mapę, w której klucze będą tekstami, a wartości będą liczbami całkowitymi.

map<string, int> dictionary;

Dodajemy element do mapy

Aby dodać nową parę (klucz, wartość) do mapy wystarczy przypisać wartość do klucza. W ten sam sposób możemy także zmienić dotychczasową wartość, jeżeli klucz już istniał w mapie.

dictionary["apple"] = 1;

Odczytanie elementu z mapy

Aby odczytać wartość przypisaną do klucza używamy notacji nawiasów kwadratowych.

cout << dictionary["apple"] << endl; // 1

Odczytanie nieistniejącego klucza

Jeżeli spróbujemy odczytać klucz, którego nie ma w mapie, to zostanie on automatycznie dodany, a przypisana do niego wartość będzie wartością domyślną dla typu wartości. Np. dla typu int wartość domyślna to 0.

cout << dictionary["pear"] << endl; // 0

Dokumentacja

🔗 Map Reference